Przydatne uwagi przy eksploatacji akumulatora

Na naszym rynku motoryzacyjnym funkcjonują 2 podstawowe typy akumulatorów: bezobsługowe oraz wymagające jednak obsługi, których jest większość. Aby nasz akumulator służył przez lata, był sprawny i nie robił nam przykrych niespodzianek, warto jest przestrzegać szeregu zaleceń. Po prostu akumulatory pewne rzeczy lubią, innych natomiast nie są w stanie znieść – wtedy skraca się znacznie ich żywot. Nowy akumulator, który kupujemy w sklepie czy warsztacie mechanicznym, powinien być w stanie naładowanym, posiadać napięcie spoczynkowe o wartości przekraczającej 12,5 V i możemy go od razu umieścić w pojeździe – nie ładujmy go. Jeśli mamy akumulator obsługowy, należy sprawdzać co jakiś czas poziom elektrolitu i uzupełniać go wodą destylowaną. W pojazdach, wyposażonych w komputer pokładowy, przed odłączeniem na dłużej akumulatora trzeba bezwzględnie podłączyć drugi akumulator, aby podtrzymać w układzie odpowiedni poziom napięcia. Przed nastaniem zimy dokładnie sprawdźmy akumulator, jego stan naładowania, poziom elektrolitu, przewody, którymi płynie prąd z akumulatora (czy nie są częściowo naderwane, co się co jakiś czas zdarza), czy klemy są czyste i tym podobne. Przed rozruchem wskazane jest wciśnięcie sprzęgła, celem pobrania mniejszego prądu z akumulatora. Sprawdzajmy, czy rozrusznik jest odpowiednio sprawnym,, gdyż podczas uruchamiania pojazdu możemy zapiłować akumulator, a i tak będzie problem z odpaleniem silnika. Trzeba regularnie dbać, by na powierzchni zamocowanego akumulatora nie zbierała się woda, wilgoć czy inne zabrudzenia, gdyż może to spowodować samorozładowywalnie się naszego akumulatora lub nawet doprowadzić do jego zwarcia. Nawet jak akumulator nie wykazuje oznak osłabienia, wskazane jest co jakiś czas, na przykład w okresach miesięcznych – jego doładowanie. Taki zabieg znacznie przedłuża żywot akumulatora, poza tym mamy podczas jazdy pewność, że jest odpowiednio doładowany. Jeżeli w okresie zimowym nie zamierzamy przez dłuższy okres czasu użytkować nasz pojazd, należy akumulator wyjąć z samochodu, następnie go naładować i w takim stanie przechowywać go. Przed ponownym włożeniem do pojazdu, po dłuższej przerwie, również należy go podładować. Należy regularnie sprawdzać stan właściwego naciągnięcia paska klinowego, jak też dbać o to, by zaciski były dobrze zaciśnięte na końcówkach akumulatora – żeby nam nie uciekał prąd.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.