Prędkość i masa pojazdu a droga hamowania

Jak zapewne wiadomo z fizyki rodzaj nawierzchni bardzo wpływa na drogę hamowania ze względu na różne współczynniki tarcia. Na drodze suchej tarcie jest większe niż na drodze mokrej, przez co po deszczu musimy bardziej uważać na prędkość, ponieważ droga pokonana od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu będzie dużo dłuższa. Jak to wygląda jednak z prędkością i masą pojazdu? Logiczne się wydaje, iż im większa jest prędkość tym dłuższa droga hamowania, co wynika zresztą z właściwości ruchu jednostajnie opóźnionego – w dużym uproszczeniu oczywiście. Z masą jest podobnie – im większa masa tym dłuższa droga hamowania. Wynika to z tego, iż im większa masa (oraz prędkość) tym większy pęd, który posiada dany pojazd, a co za tym idzie potrzeba więcej energii na zatrzymanie go, czyli zajmie to więcej czasu oraz drogi. Warto o tym wszystkim pamiętać kiedy siadamy za kierownicę. Najczęściej wypadki zdarzają się podczas obfitych opadów deszczu a także na oblodzonych drogach. Każdy kierowca powinien dostosować swoją prędkość oraz styl jazdy do warunków, które panują na drogach, ponieważ niestety jeszcze nikt nie wygrał z fizyką. Ta niestety jest bezwzględna i dyktuje takie a nie inne warunki, z którymi nie mamy szans dyskutować ani tym bardziej je negocjować. Pamiętajmy więc o podstawowych zasadach fizyki na drogach.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.