Jak rozpoznać rozładowany akumulator oraz zaplanować ładowanie

Każdy doświadczony użytkownik samochodu wie, kiedy należy podładować baterie samochodową czyli akumulator. Jednakże jeśli jesteśmy świeżymy posiadaczami własnych czterech kółek, nie jest to tak oczywiste. Pierwszym symptomem są problemy z zapaleniem samochodu. Na tym etapie przyczyny mogą być jednak różne. Jeżeli rozrusznik zaczyna zamierać, a kontrolki i lampki samochodowe przygasają, to wtedy też najprawdopodobniej nasza akumulator został rozładowany. Przyczyną tego może być słabo naciągnięty pasek klinowy, uszkodzony regulator zapięcia bądź inna usterka układu ładowania. Za taki obrót sytuacji winę może ponosić sam użytkownik. Najczęściej jest to pozostawienie samochodu z włączonymi światłami bądź radiem. W przypadku wieloletniego użytkowania samochodu akumulator może tracić swą wydajność do tego stopnia, aż jego eksploatacja stanie się niemożliwa. Do ładowania akumulatorów wykorzystuje się prostowniki. Odpowiadają one za przetwarzanie prądu zmiennego z naszej sieci na prąd stały, odpowiedni do baterii. Istnieją różne rodzaje ładowania. Należy do nich: ładowanie wyrównawcze, doładowanie i ładowanie przyspieszone. Różnica polega na wartości prądu jakim doładowujemy urządzenia. Najmniej korzystne i szkodliwe dla samej baterii jest ładowanie przyspieszone. Wtedy też wartość prądu ma 0,8Ah i zmniejsza się. Należy je stosować jedynie w wyjątkowych okolicznościach. Aby rozpocząć ładowanie akumulatora, należy go odłączyć, czyli zwolnić zaciski z znakiem plus i minus. W przypadku nowszych samochodów należy przejrzeć instrukcję, gdyż ładowanie może wyglądać nieco inaczej. Następnie urządzenie można wyciągnąć z pojazdu, lecz nie jest to konieczne. Obudowę oczyszczamy z zabrudzeń najczęściej papierem ściernym. Następnie powinno się odkręcić wszystkie korki i sprawdzić poziom elektrolitu. W przypadku gdy któraś z znajdujących się wewnątrz płyt jest odsłonięta należy dolać wodę destylowaną. Jej poziom ma jedynie zakrywać znajdujące się w baterii elementy. Kolejnym krokiem jest podłączenie przewodów prostownika plus i minus do takich samych znaków na urządzeniu. Następnie ustawia się odpowiednią wartość prądu. Jeżeli nie jesteśmy pewni tej liczby należy ustawić wartość będącą 1/10 pojemności akumulatora na nie dłużej niż 10 godzin zegarowych.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.